– Vi kommer att fortsätta stötta omställningen till elbilar, bÃ¥de genom Ã¥tgärder som stimulerar efterfrÃ¥gan och genom insatser som stärker utbudet, säger Robert Habeck, enligt NTV.
Situationen för elbilar i Tyskland speglar en bredare trend i Europa där elbilar har det tufft att slå sig in på marknaden. Efter en stark tillväxt de senaste åren har försäljningen av elbilar den senaste tiden saktat ner ordentligt. Samtidigt har EU:s hårda regler kring utsläpp och förbudet mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar efter 2035 driver den europeiska bilindustrin till att satsa ännu mer på utvecklingen av elektriska modeller.
En stulen Porsche 911 Turbo hittades efter att ha varit borta i sex år. Sportbilen har en intressant historia och upptäcktes i ett skrämmande skick. Nu ska den förhoppningsvis få ett lyckligare liv.
Porsche 933 introducerades 1995 med en dubbelturbo 3,6-liters boxersexa på 402 hästkrafter. Modellen var den första Turbo-generationen som kom med fyrhjulsdrift och en sexväxlad manuell växellåda. Den är även utrustad med sportigare stötfångare och större vingar, vilket skiljer Turbo från många andra Porsche-bilar och gör den mer eftertraktad.
Det hör inte till vanligheterna att en äldre Porsche försvinner helt utan spår. Men i Saudiarabien har en 993 Turbo hittats i en övergiven verkstad efter att ha stulits sex år tidigare, uppger Carscoops. Bilder på bilen visar hur den är täckt av damm och smuts, men ser ut att ha klarat sig helt okej på det stora hela.
Enligt Reddit-användaren “Radwanalshehri” har hens vän letat efter sin sportbil sedan den blev stulen och nu när det hittats vill vännen restaurera den. NÃ¥got som inte verkar omöjligt dÃ¥ Porschen inte ser ut att ha fÃ¥tt nÃ¥gra allvarliga skador. Exemplaret har en Wimbledon Green exteriör med en beige interiör.
Inlägget på Reddit har fått många användare att reagera. Många vill vara med och följa restaureringen av sportbilen, medan andra uttrycker en skepticism gentemot den otroliga historien bakom Porschen.
Ett enormt priskrig på elbilar är att vänta i EU om några månader, enligt experter. Ford måste femdubbla sin andel elbilar. Volkswagen måste mer än fördubbla sina elbilar på en fallande marknad.
– Det är orealistiskt att Volkswagen kan nÃ¥ sina mÃ¥l pÃ¥ egen hand, säger Patrick Hummel, chef för European Autos Research pÃ¥ storbanken UBS. till Automobilwoche.
Många biltillverkare hotas att straffas av EU:s nya miljöregler som kommer börja gälla från och med 2025. De genomsnittliga C02-utsläppen från nya bilar som säljs inom EU ska sänkas från 116 gram per kilometer till 93,6 gram. Varje tillverkare har sitt eget mål baserat på deras fordonsflotta och ifall gränsen överskrids kostar det 95 euro per gram, alltså 1080 kr per gram. Detta ska multipliceras med antalet sålda bilar.
För att biltillverkarna ska lyckas uppnå dessa mål och undgå miljardböter måste de sälja flera elbilar, laddhybrider och hybrider. Men Automobilwoche har räknat ut att några tillverkarna kan få det svårare än andra. Siffrorna över hur mycket bilbranschen måste öka sin elbilsförsäljning är chockerande läsning för bildirektörerna. Ökningen ska ske samtidigt som elbilsförsäljningen faller i EU, särskilt i Tyskland och Sverige.
Bild på Fords elbil Capri. Ford kan komma att gynnas av att deras försäljning av förbränningsbilarna Focus och Fiesta inte längre finns tillgängliga inom EU.
En av dessa är Volkswagen. Igår gick den tyska biltillverkaren ut med nyheten att de kan tvingas lägga ner fabriker. För att Volkswagen ska klara EU:s nya krav 2025 måste Volkswagen öka andelen elbilar från nuvarande 9,7 procent till 24,7 procent, vilket är mer än en fördubbling. Något Patrick Hummel från European Autos Research på storbanken UBS, inte tror är möjligt.
– Det är orealistiskt att Volkswagen kommer att nÃ¥ sina CO2-mÃ¥l pÃ¥ egen hand. SprÃ¥nget är alldeles för stort för det, säger han, enligt Automobilwoche.
Ford är en annan tillverkare som kan få det kämpigt. De skulle behöva femdubbla sin elbilsandel från 4,5 procent till 23,3 procent. Både Volkswagen och Ford kan nu se fram emot böter i miljardklassen från EU.
– Volkswagenkoncernen och Ford i synnerhet mÃ¥ste förvänta sig höga böter med tanke pÃ¥ deras bilar, säger Stefan Reindl, chef för Institutet för fordonsekonomi, till Automobilwoche.
Mercedes klarar sig bättre och måste öka sin elbilsandel från 18 till 24 procent. Även laddhybrider måste ökas kraftigt. Andra tillverkare som ser ut att klara sig bättre är Stellantis och Mercedes som ser ut att ha betydligt lättare att uppnå målen. BMW och Toyota på 4,6 procent och 4 procent över sina elbilsmål för nästa år. Volvo Cars är den tillverkare som ligger bäst till förutom Tesla, Volvo kan troligen tjäna miljarder på att sälja utsläppsrätter till andra biltillverkare.
Eric Berg frÃ¥n Youtubekanalen “I Do Cars” plockar isär motorer för att ta reda pÃ¥ varför de gÃ¥tt sönder. I sitt senaste klipp har han fÃ¥tt tag pÃ¥ en trasig 2,5-liters A25A-FKS Dynamic Force-motor som satt i en Toyota Camry frÃ¥n 2018. MÃ¥nga anser att det japanska bilmärket gör nÃ¥gra av de mest hÃ¥llbara motorerna, men de är inte immuna mot problem. Varför detta exemplar gick sönder efter 18668 mil ska Eric ta en närmare titt pÃ¥ nu.
Han inleder sin undersökning av motorn genom att ta loss tändstiften. Förutom att en av dem är lite mörkare ser han inget som indikerar något fel. Han tar sedan loss insugningsgrenröret. Han får då syn på inloppsportarna.
BilarEric lossar sedan på högtrycksbränslepumpen och valvkåpan. Där under tycker han det mesta ser okej ut. Efter att han tagit bort några andra delar av motorn lossar han på motorns två kamaxlar.
Sedan är det dags för topplocket att tas bort. Det dröjer in i det längsta innan han hittar något fel på motor. Så fort han får syn på kolvarna ser han något som ser fel ut.
Att kolven är ren beror på att vatten eller överflödigt bränsle kommit in i förbränningskammaren. När han sedan tittar på cylindrarna ser han inget som sticker ut. Han vänder sedan på motorn och öppnar oljetråget. Oljan är kraftigt blandad med vatten och liknar mer cappuccino än motorolja. Det exakta orsaken till varför motorn dömdes ut är något oklar, men ena cylindern verkar ha varit dålig i kombination med att kylvätska hamnat i oljan. Kanske var inte felet mycket större än topplockspackningen? Efter att sedan ha fortsatt plocka isär motorn lite till summerar han sin undersökning så här.
Han säger sedan att tidigare Toyota-motorer med liknande komponenter som detta exemplar har haft samma problem tidigare. Han ger sedan ett råd till alla Toyota-ägare vars bil har en likadan motor.
– HÃ¥ll ett öga pÃ¥ lukten av bilens avgaser, men bilen system kommer förmodligen att ge dig en varning innan det är försent. NÃ¥got som förmodligen hände med denna motor eftersom vi inte kunde hitta nÃ¥gra jättestora problem, säger motorexperten.
Nya lyxbilen Volvo EX90 fÃ¥r kritik för mjukvaruproblem i de största amerikanska medierna. Världens största technyhetssajt The Verge uppger att bilen ”inte är färdiggräddad” och i vissa fall mÃ¥ste startas med en laptop.
– NÃ¥gra var till och med tvungna att lÃ¥ta Volvos supportpersonal koppla in en laptop för att fÃ¥ bilen att känna igen nyckeln. Inte direkt förtroendeingivande, skriver The Verge.
Volvo bjöd pressen till Kalifornien för att de skulle få provköra nya Volvo EX90 på dess viktigaste huvudmarknad. Men flera amerikanska tidningar är kritiska mot att Volvo inte lyckats få fram färdiga och fullt fungerande testbilar när pressen bjöds in. Carup har tidigare berättat om Volvos problem med mjukvaran i bilen. Vid testet visade sig flera mjukvaruproblem som är olösta. Bland annat tvingades flera journalister starta bilen med hjälp av en laptop som Volvos supportpersonal kom med.
– Mer än en gÃ¥ng var vi tvungna att öppna Wallet-appen, hitta det virtuella nyckelkortet EX90 och placera det pÃ¥ den trÃ¥dlösa laddningsplattan för att fÃ¥ bilen att känna igen att nyckeln fanns i fordonet. Flera personer vid eventet var tvungna att göra samma sak; nÃ¥gra var till och med tvungna att lÃ¥ta Volvos supportpersonal koppla in en bärbar dator för att fÃ¥ bilen att känna igen nyckeln. Inte direkt förtroendeingivande, skriver The Verge.
Motortrend är världens största motortidning på nätet och deras omdömen i tester väger tungt hos amerikanska bilköpare. De mötte elektroniska spöken som satt i baksätet i den nya elbilen. Två olika bilar varnade för att säkerhetsbältena var oknäppta i baksätet, trots att ingen satt där.
– TvÃ¥ identiska fel inträffade i tvÃ¥ olika fordon vi körde. En bugg gjorde att det pep om att vÃ¥ra andra radens passagerare hade sina säkerhetsbälten upplÃ¥sta. Faktum är att bältena inte var spända, eftersom ingen satt i baksätet. Mer irriterande var telefonnyckelns krÃ¥nglande funktionalitet. Volvo försÃ¥g oss med iPhones kopplade till varje fordon. Om du lägger enheten pÃ¥ den trÃ¥dlösa laddningsplattan bör EX90 slÃ¥s pÃ¥. NÃ¥gra gÃ¥nger gjorde det att vi inte kunde välja Drive tills telefonen och fordonet sÃ¥ smÃ¥ningom bestämde sig för att känna igen varandra. Volvos produktteam verkade bekymrade och lovade uppmärksamhet när vi nämnde dessa fel.
– Nästan varje testbil – alla produktionsbilar och inte prototyper, märk väl – misslyckades med att känna igen sina iPhone-nycklar ibland. Jag körde tvÃ¥ bilar och bÃ¥da kämpade flera gÃ¥nger. Enligt flera journalister vid det här evenemanget vägrade en bil pÃ¥ den första vÃ¥gen att starta helt förrän en tekniker kom förbi med en bärbar dator.
Kyle Conner lyckades ta sig totalt 84 mil med en Lucid Air GT på en enda laddning. Han körde elbilen på motorväg i 82 mil i 113 km/h tills den till slut stannade helt.
I USA är Lucid Air Grand Touring-modellen den elbil med allra längst räckvidd pÃ¥ marknaden. Enligt biltillverkaren själva ska den ha en räckvidd pÃ¥ 83 mil. För att ta reda pÃ¥ ifall det verkligen stämde valde därför Kyle Conner frÃ¥n Youtubekanalen “Out of Spec Reviews” att se hur lÃ¥ngt han kunde komma med elbilen pÃ¥ en laddning. Dessutom körde han mestadels pÃ¥ motorvägar och höll dÃ¥ en hastighet pÃ¥ 113 km/h.
Kyle inleder testet genom att ladda elbilen till 100 procent. När den sedan är redo kör han direkt ut på motorvägen. Där kör han snabbt upp till 113 km/h och håller sedan den hastigheten.
Han berömmer elbilens insida och hur tyst den går. Han kör sedan vidare i några timmar, men när batteriet är nere på 55 procent ska han vända om och sänker därför hastigheten för första gången.